Bästa och sämsta snabbmaten..

Nu jäklar.. Folk säger att det är sååå svårt att äta ute när man försöker gå ner i vikt, det tycker jag med till viss del, hittade nu detta på "viktklubb.se" som jag helt sonika har kopierat rakt av och för detta vidare till er, kanske en liten tankeställare. Vem vet?



Vid korvmojjen:
Gatukök och viktminskning rimmar illa. Men älskar du hamburgare och pommes frites är det klart att du kan äta det någon gång ibland. Känn efter själv om det är värt det. Och kompensera kalaset med extra motion. Kanske kan du äta mindre mängder? Byt ut plusmenyn mot en vanlig meny. Det stillar säkert dina behov lika bra.
Bra val: Hamburgare på magert kött utan dressing. Tunnbrödrulle utan fet dressing. Kebabkött, om det är gjort på magert kött. Falafel med mycket grönsaker. Mjölk och vatten.
Mindre bra:Pommes frites. Räksallad och andra kletiga röror. Friterad fisk med remouladsås. Korv. Köttbullar. Läsk. Rostad lök.

Kinamat:
I grunden är kinamat bra. Ris, kött, fisk eller kyckling och rejäla grönsaker som kål, morötter och broccoli. Men se upp med friterat, även grönsaker och stekt mat. Klassikern fyra små rätter innehåller tyvärr mycket fett.
Bra val:Biff med bambuskott. Kött i klara såser, om du låter oljan rinna av. Wokade grönsaker. Klara soppor. Ris och nudlar i lagom dos. Cashewnötter och pinjenötter innehåller bra fett, i lagom mängd.
Mindre bra: Friterad mat. Fyra små rätter. Onödigt stor portion och mycket friterat. Jordnötssås.

Thaimat:
Se upp med kokosmjölk, socker och fet jordnötssås, annars är det bara att köra. Thailändsk mat är liksom den kinesiska rik på frukt och grönt. Akta bara så att du inte äter för mycket, det är förföriskt gott.
Bra val:Klara grytor med kött, kyckling eller tofu. Wokade grönsaker. Räkor. Fisk. Kyckling.
Mindre bra:Kokosmjölk, friterad mat och allt socker som strös över många rätter. Feta såser baserade på jordnötter. TIPS: Är maten oljig? Låt det droppa av, eller sug upp med en servett innan du äter. Det sparar många kalorier.

Indiskt:
Många asiatiska kök är smala och utmärkt mat för dig som tänker på vikten. Tyvärr inte det indiska. Den kryddstarka smaken döljer ofta en bas av grädde och olja. Grytorna med kött, kyckling och grönsaker är ofta fulla med mättade fett.
Bra val: Rätter med hela bitar av kött. Kyckling. Ris. Be gärna om att få extra grönsallad.
Mindre bra: Feta såser baserade på grädde. Röror. Även de vegetariska är baserade på olja eller grädde och innehåller mycket fett. Det indiska brödet naan penslas ofta med fett. Be att få det utan.

Sushi:
Viktklubbs favorit. Enda nackdelen med sushi är bristen på grönsaker. Annars är det nyttig och smal mat. Komplettera gärna med en frukt till efterrätt.
Bra val: Alla sushibitar. Misosoppa. Wasabi (pepparrotskräm). Nori (sjögräs).
Mindre bra: Lax är bra mat men fet, se till att testa andra fisksorter också.

Pizza:
Pizza är egentligen inte så tokig mat. Men det är två saker som gör pizzan till en kaloribomb - osten och storleken. En normalstor pizza är på tok för mycket mat. Nöj dig med hälften och fyll på med pizzasallad istället. Spara den andra hälften till dagen efter eller dela med familjen.
Bra val:Grönsaker, undvik dock oliver och avokado som hör till de fetare. Fråga efter mager skinka. Skaldjur. Inspirera från Italien kommer ruccolasalladen på pizzan, nyttigt och gott. Sardiner inlagda i vatten.
Mindre bra:Välj inte extra ost, det finns ändå så det räcker och blir över. Bearnaisesås. Kebabkött. Köttfärs. Bacon. Sardiner i olja.



Källa: Maria Larsson, dietist
www.viktklubb.se

 

 

Kommentera här: