Att amma...

Vet att jag bloggar väldigt sällan men hinner inte å har väl inte nå bra att skriva.. Men nu vill jag ta upp en viktig sak med er.. Ni behöver inte vara föräldrar själva för att ta del av detta inlägg..

Amma...
Ursäkta mig men whats the big deal??? Jag vet att det är viktigt för "barn blir friskare" om dom ammas. Men är det värt att må piss själv för att måsta amma sitt barn? Jag hade drömmar om att amma Dixie länge, över halvåret hade jag väl tänkt mig, men så blev inte fallet..

När Dixie hade svårt att amma plus att hon var van att bli mätt utan att anstränga sig så mycket så blev det väldigt jobbigt att amma, ge henne flaska och sen punpa för att bara nån timme senare upprepa samma procedur igen.. Det kändes inte rättvist mot varken henne eller mig, det blev bara jobbigt för oss båda..

Jag ammades i ca en månad själv och det är inte nå allvarliga fel på mig, vad jag vet.. 

Det jag tycker är viktigt är hur du själv mår av att amma, och hur ditt barn mår!!! Skit blanka fan i vad bb och bvc säger!!! Gör vad som känns rätt för er..

Det finns väldigt bra modersmjölks ersättningar, det finns bra flaskor, dålig information och hjälp på bvc dock.. Men då finns en flaskmatar grupp på facebook, gå med i den om du flaskmatar ditt barn, eller om du tänker flaskmata, där får man jättemycket hjälp och stöttning..

Blir så less att läsa om alla mammor som "kämpar sig blå" med amningen, men åt helvete med den!! Varför är de så jävla viktigt att amma?? Bara för att "det ska vara så"? Eller "mamma gjorde ju det" gör som du själv vill, det du tycker känns rätt!

Jag är ledsen att jag inte kunde amma Dixie så länge som jag ville men Dixie mår bra, jag mår bra, Dixie växer som hon ska och det är faktiskt huvudsaken <3

Kommentarer:

1 Sara:

Helt rätt, alla ska få göra det som känns rätt för dem och deras barn. Det viktiga är ju att barn & mamma (& pappa för den delen) mår bra allt annat spelar ingen roll!

Svar: Precis, ska jag vara ärlig tror jag att det är många pappor som uppskattar att få den där närheten och mysstunden med bebis då h*n äter, vet att farmorn och mormorn här var glad över att få mata med (fast jag tyckte ju de var lättare om jag själv gav då alla andra ska tramsa å "pausa" så mycket)
aangelas.blogg.se

2 Sandra:

Så perfekt som Dixie blev så behöver du inte oroa dig över nån amning inte. Går det inte så går det inte. Syrran ammade inte Wilma heller pga samma anledning. Bra att du står på dig och sätter avtryck för andra att se och bli inspirerade att gå sin egen väg. <3

Svar: Jag hoppas verkligen att fler mammor inser att det inte är hela världen om det inte går att amma av olika anledningar.. Dessutom igår på nyhetsmorgon sa nån som vet mycket att båna inte blir friskare av att ammas, hoppas många lyssnade på det med 😄
aangelas.blogg.se

3 Pauline:

Bra skrivet!! 👏🏻 Har tre barn och endast den mellersta kunde jag amma felfritt i ca 4 månader. De andra två har fått ersättning efter några veckor pga att det helt enkelt inte gick bra, hade inte en fungerande vardag. Vem kan sitta och mata hela dagarna.. och det roliga är att dom två har varit friskare än han som jag ammade ☺️
BVC har tjatat om att "ersättningsbarn" blir mer sjuka och får allergier. Tror inte ett skit på det faktiskt! Varför måste dom hetsa så kring det. Alla gör väl vad man känner för och vad som funkar bäst😄

Svar: Håller med dig, varför denna hets? Var en tant på nyhetsmorgon igår som sa att barn som ammas inte nödvändigtvis är friskare än flaskbarn.. Åsså sa hon nått om att dom inte skulle tjata så om det på bvc etc 😊
aangelas.blogg.se

4 charlotte:

Hej. Hoppas allt gått bra med matningen av din bebis. Det är jag som startar gruppen på facebook. Tack för att du skriver så vänligt om den. Kram

Svar: Hej! Åh vad roligt! Jo det går jättebra, hon är 10 månader nu och får bara flaska till kvällen, kört välling då ett tag men de gick inge bra så det är ersättning igen då. Hoppas att fler hittar till gruppen och verkligen inte känner någon press om att amma 😄
aangelas.blogg.se

Kommentera här: