Hur vill du att Sverige ska vara?

Hur vill DU att Sverige ska vara? Den 14:e september är det val till riksdagen och jag anser att alla över 18 år med rösträtt i Sverige SKA rösta! Det är inte bara viktigt för alla andra utan det är även viktigt för DIG, hur DU vill att DIN framtid ska vara.

Vill du att skola, vård, omsorg och arbetsmarknaden ska vara som den är i dagsläget?

Skola: Vill du att det ska vara stora klasser i skolan åt dina barn? Att det är upp emot 30-40 elever på en lärare, att lärarna inte ska ha tid att kunna hjälpa alla i klassen och att eleverna inte ska känna sig sedda? Att eleverna där med får sämre betyg och kanske till och med måste gå om en klass?

Antalet elever som lämnar grundskolan utan behörighet till gymnasiet har ökat med 18% sedan 2006 med hänsyn taget till elevkullarnas storlek. Idag lämnar var åttonde elev grundskolan utan gymnasiebehörighet. Under den moderatledda regeringens tid har 1000 speciallärare och specialpedagoger och totalt 12500 pedagogiska tjänster försvunnit ur skolan.

Vård: Vill du betala för att kunna få vård på våra sjukhus? Istället för att ha det som vi alltid haft det att vi betalar några kronor i skatt och får tillbaka det i form av gratis sjukvård (jaja, besöken kostar ju men det skulle kosta betydligt mer om vården privatiseras) Det skulle väl vara fint om man sätter en myntautomat vid respiratorn så att de anhöriga som vill att respiratorn ska fortsätta användas får sitta där och stoppa i pengar hela tiden?

Omsorg: Att man ska behöva lägga ner äldreboenden till höger och vänster, att personal ska behöva gå hem och att äldre ska få stanna hemma och bli vårdad av anhöriga som har tillräckligt med "sitt eget".

Istället för att de ska få vara på ett boende där det finns personal dygnet runt som hjälper dem med allt i vardagen, som serverar dem mat 3 gånger dagligen + fika x2. Det jag anser vara tragiskt med äldrevården är att dom skär ner på personal hela tiden så att personalen inte riktigt kan ta sig tid till sina boenden och sitta ner ett tag och bara prata.

Antalet platser för äldre i särskilt boende minskar och är nu nere i 90500 platser, vilket är en minskning på 8100 platser sedan 2006 då moderaterna kom till makten. Mellan 80000 och 120000 personer har gått ner i arbetstid för vård av anhörig. Ska det behöva vara så då personal från äldreboenden får gå hem och kvarvarande personal går på knäna?

Arbetslösheten då? Vill du att det ska vara dessa klyftor som det är i dagens samhälle? Det vet jag i alla fall att jag inte vill att det ska vara. Antalet långtidsarbetslösa är 70000 vilket är tre gånger fler än innan moderaterna tog över makten. Jag är en av alla timvikarier i Sverige, kalla det arbetslös om du vill, jag tycker att det är jätte jobbigt att behöva neka mina vänner gång på gång när de vill hitta på något för att jag faktiskt inte har råd att göra allt som de vill göra. Jag tycker att det är jätte jobbigt att varje månad verkligen fundera på hur jag ska kunna prioritera bäst för att få ut det mesta av de kronor jag får ut. DU känner säkert någon i samma sits som mig, bara det att alla pratar inte om det öppet.

Är detta rätt? Är det så här du vill att Sverige ska vara? Det här är bara början om moderaterna får välja. Nej, jag tycker att du ska verkligen tänka efter och läsa på massor med gånger, du har över 1 månad på dig att sätta dig in i valet till punkt och pricka. Men för mig är det inte ett svårt val, jag vet vad jag vill och jag vill att Sverige ska bli bättre för både dig och mig. Jag röStar med hjärtat och röStar rött.

Sverige står nu inför ett vägskäl, jobben, skolan och välfärden eller fler skattesänkningar. Nu är det ”du eller aldrig”.  

Kommentarer:

1 Jennie:

Eftersom sossarna inte kan säga vilka de ska regera med är det ju inte så lätt att veta vilken politik det kommer bli med dem i styre :)! Hade de sagt att de vägrat gå ihop med vänstern hade jag kunnat lägga min röst på dem men det är för mycket flum. I Gbg styr sossarna och de har fler antal barn i förskolegrupperna än vi där alliansen styr :D!
De är emot jobbskatteavdraget men är för fega och vågar inte gå till val och säga att de ska ta bort det helt utan bara för de som tjänar över 60000 :)! Skulle gärna se en regering med S och FP :), mer balans.

Kommentera här: